Mikä on tulivuoresi?

Mistä tunnistamme hyvän tarinan? Siitä, että sitä tekee mieli kertoa eteenpäin, vuosi toisensa jälkeen.

Australian aboriginaalien keskuudessa tunnetaan Budj Bim -niminen kertomus maailman synnystä, jossa kuvataan tulivuorenpurkausta. Tarina kertoo neljästä jättiläisestä, jotka vaeltavat Australiaan. Yksi heistä asettuu paikoilleen, saa tulivuoren muodon ja lopulta alkaa sylkeä sisuksistaan tulta.

Jokin aika sitten tutkijoille selvisi, että tarinan kuvaama purkaus todella on tapahtunut, peräti 37000 vuotta sitten. Moni pitää Budj Bimiä maailman vanhimpana tarinana

Se on ollut niin hyvä ja tarttuva tarina, että sitä on kerrottu pidempään kuin ihmismielen on mahdollista ymmärtää. Sen mukana on kulkenut tietoa ja ymmärrystä maailmasta, joka olisi muuten kadonnut.

Budj Bim on kertonut aboriginaaleille, miten maailma syntyi. Vastaavasti jokainen yritys tarvitsee oman tarinansa, joka kertoo, miksi yritys on olemassa. Miksi yritys on syntynyt?

Tarinassa täytyy kuulua yrityksen missio, visio, arvot ja ehkä vähän strategiakin. Tarinan kertominen johtaa tärkeän kysymyksen äärelle: ”Ketä kiinnostaa?”

Niin, miten yrityksen tarina voisi olla niin hyvä, että sitä tekisi mieli kertoa eteenpäin? Miten työntekijöiden ja asiakkaiden tekisi mieli sitoutua siihen – olla osa tarinaa?

Työpajat yrityksen arvoista, missiosta ja visiosta päätyvät valitettavan usein pienimpään yhteiseen nimittäjään. Keksitään jotain, jonka muut ovat jo aiemmin keksineet. Samaan lopputulokseen pääsisi kopioimalla vastaavat tiedot kilpailijan nettisivuilta. Ei ole löydetty oma tarinaa.

Ilman tarttuvaa tarinaa saa aikaan vain sanahelinää.

Budj Bim -tarina kesti aikaa. Tulivuorenpurkauksesta onnistuttiin kertomaan dramaattinen tarina. Mutta entä jos yrityksen historiaan ei liity tulivuorta? Jos tarinassa on kyse vain siitä, että halutaan tehdä asiat paremmin ja vastuullisemmin kuin muut?

Uskokaa pois, jokaisella meistä on oikein kerrottuna kiinnostava tarina. Esimerkiksi Budj Bim ei ehkä sittenkään ole kovin erilainen kuin monen yrityksen tarina. Voidaan ajatella, että tämä tarina on kuin pioneerin matka. Yritys on mennyt uudelle alueelle, kehittänyt uuden palvelun. Ja alkanut syöstä tulta.

Yrityksen tarinassa saa olla tulta. Se pitää kertoa dramaattisesti ja värikkäästi.

Tarinan voi kertoa monella tapaa. Yrityksellä voi olla underdog-tyyppinen haastajan tarina, se voi korostaa pitkää perinnettä tai kertoa yrityksen perustajan matkasta. Joskus tarinassa voi olla jopa fiktiivisiä elementtejä.

Kädenlämpöistä juttua ei kannata kertoa – parhaissa tarinoissa on dramatiikkaa. Kiehtovimmat sankarit ovat haavoittuvia.

Siksi yrityksen tai yhteisön tarinan kehittäminen vaatii enemmän rohkeutta kuin ajattelisi. Mutta se kannattaa. Kun tarinasta on tehty tarttuva, se kantaa koko organisaatiota. Tarina maadoittaa yhä uudet ihmiset takaisin perusteisiin. Se luo ihmisen välille yhteyttä ja antaa työlle merkityksellisyyttä.

Vaikkemme tähtäisi tuhansien vuosien taakse, parhaat tarinat elävät kauemmin kuin kertojansa.

Eero Hietala

Eero Hietala

Eero Hietala

Yrityksen tarinassa saa olla tulta. Se pitää kertoa dramaattisesti ja värikkäästi.